tisdag 17 september 2013

Intervju någon?

Idag blev jag intervjuad av fyra tjejer som studerar på någon folkhögskola i Röda korsets regi. Exakt vad de studerade var de själva inte helt säkra på, varför någon djupare analys av dessa folkhögskoletjejer inte lät sig göras.

Intervjun handlade om Husby och det youtubeklipp jag knåpade ihop efter att ha filmat bilbränder, stenkastning mot polisen och allmän stökighet. Klippet i sig är väl inget märkvärdigt, samma bilder och berättelser återgavs vid denna tidpunkt både i svensk som internationell media, men det fanns uppenbart något som gjorde just mig intressant.

Japp. Min bakgrund som bland annat före detta SDU-ordförande. Ganska direkt fick jag frågan om jag kan tänkas vara påverkad av mina politiska åsikter när jag gör ett klipp om händelserna i Husby. Mellan raderna undrade tjejerna något i stil med att jag kanske borde vara mer öppen med mina politiska åsikter om jag åker ut och gör reportage om vad som händer i förorterna. Som om jag inte varit öppen nog med vad jag tycker om saker...

Det bör även nämnas att tjejerna antagligen inte gjort någon djupare analys kring detta, däremot är det uppenbart att deras lärare gjort det eftersom de specifikt fick i uppgift att ta kontakt med mig. Jag gissar att nämnda lärare känner sig besvärad över att jag tar mig friheterna att på eget bevåg dokumentera vad som sker i samhället. Tänk om "fel" bild visas av hur det ser ut i förorterna?

Frågan kan tyckas ironisk, men nej då. Mycket riktigt fick jag frågor om jag, med tanke på min bakgrund, verkligen gav rätt bild av Husby. Ni som känner mig vet att jag kan svara ganska dråpligt och syrligt, men denna gången valde jag att vara snäll. Dock undrar jag i mitt stilla sinne om bilarna brunnit mindre ifall någon annan höll i kameran? Hade polisen gett ett annat svar på antalet brända bilar om en miljöpartist frågat?

En annan fråga som kom var om jag har gjort något reportage när det inte brinner några bilar. Återigen, varför får jag en sådan fråga? Den röda tråden gick ut på att de såg en risk att jag kunde göra politik av denna nyhetshändelse.

Givetvis förklarade jag min syn i dessa frågor, att oavsett hur objektiv jag än försöker vara så är inte jag mer människa än någon annan och givetvis kan saker få en vinkling precis som i all annan media i världen.

Jag började få frågor om vad samhället ska göra åt utanförskap och det kom frågor som innehöll påståenden om att invandrare minsann inte har det så lätt. En klassisk fråga var något i stil med hur vi ska hjälpa dessa ungdomar i förorten. Nu var jag inte bara kameran och "journalist", utan även politiker i deras ögon. Ni förstår nog.

Men som sagt, glöm inte att det kan bli vinklat ifall en "sverigedemokrat" ställer frågor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MediaCreeper