tisdag 9 mars 2010

Om debatter och bokbord

Moderaterna, och synnerligen ungdomar engagerade i MUF har riktat skarp kritik mot att gymnasieskolorna i Kristianstad tagit beslutet att bara tillåta respektive ungdomsförbund att närvara vid ett tillfälle på varje skola under valrörelsen.

I ett öppet brev som publicerades i Kristianstadsbladet, riktas skarp kritik mot skolorna av MUF, SSU, Grön Ungdom och LUF. Om man läser texten så menar de att skolorna inte ska böja sig för odemokratiska krafter och annat snömos.

Vi tar det igen, skolorna har bestämt att var och ett ungdomsförbund får ett tillfälle vardera att besöka skolorna. Det kan tyckas snålt tilltaget, men samma villkor gäller alla. Kalla det rättvisa om man vill. Jag kan instämma i kritiken mot att det är snålt tilltaget, även vi i SDU vill kunna besöka skolorna mer än en gång, absolut!

Men när man i en debattartikel menar att skolornas beslut böjer sig för odemokratiska krafter, hur tänkte man då? Vilka är dessa "odemokratiska" krafter?

Jag vet inte om de ser spöken, men om de känner sig hotade av vad de kallar "odemokratiska krafter" och "extremisternas propaganda", då undrar jag vilken planhalva de egentligen spelar på. Rimligen bör deras motstånd bestå i andra partier som ställer upp i ett demokratiskt val, vilket också bör anses vara "demokratiska krafter" av samma anledning.

Något säger mig att företrädare för dagens riksdagspartier är rädda för folkviljan. Jag spekulerar lite när jag säger att de säkerligen själva anser att sann demokrati, det är när dagens sju riksdagspartier har ensamrätt på att besöka skolor, helst så mycket de vill.

Tur att vi än så länge har riktig demokrati, där alla har samma chans att tycka och tänka.

Läs även mer här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

MediaCreeper